• تلفن09109424658
  • آدرسآدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، شهرک صنعتی چهاردانگه، انتهای خیابان ۲۰، پلاک ۳۵
  • تلفن09109424658
  • آدرسآدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، شهرک صنعتی چهاردانگه، انتهای خیابان ۲۰، پلاک ۳۵

آبکاری گالوانیزه گرم

آِبکاری گالوانیزه گرم

در مقاله قبلی راجع به آبکاری گالوانیزه سبز صحبت کردیم . برای مطالعه ی این مقاله کلیک کنید
حال میخواهیم راجع به آبکاری گالوانیزه گرم صحبت کنیم.

در آبکاری گالوانیزه پوششی از روی بر روی سطح فولادی یا آهنی قرار میگیرد و آنهارا در مقابل خوردگی ، زنگ زدگی و … مقاوم میسازد .
یکی از انواع آبکاری گالوانیزه نوع گرم آن است که این روش از قدیمی‌ترین روش‌های گالوانیزه سازی فلزات است. روش آبکاری گالوانیزه گرم 150 سالی قدمت دارد. در آب کاری گالوانیزه گرم، قطعه فلزی را در روی مذاب 460 درجه غوطه‌ور می‌کنند. فلز کاملا در وان روی غوطه‌ور می‌شود. سپس قطعه فلز را از وان خارج می‌کنند. لایه روی به دلیل واکنش با اکسیژن و کربن تبدیل به لایه‌ای مقاوم در برابر زنگ زدگی ، خوردگی و سایش می‌شود.

لایه تشکیل شده روی لوله گالوانیزه یا فلز گالوانیزه شده طوسی رنگ است. سطح آن یکنواخت و صاف نیست، مات و کدر است. ضخامت لایه تشکیل شده هم بین 100 تا 130 میکرون است. از آبکاری گالوانیزه گرم برای قطعاتی که در محیط‌ های باز استفاده می‌شوند، استفاده می‌ شوند. برای مثال می‌ توانیم به گاردریل در جاده‌ ها، دکل‌ های مخابرات، دکل‌ های برق فشار قوی، لوله‌ های آب اشاره کنیم

تفاوت‌های گالوانیزه سرد و گرم

  1. مقاومت فلزاتی که به روشگالوانیزه گرم پوشش داده شده اند در مقایسه با قطعات گالوانیزه سرد دارای مقاومت بیشتری هستند. زیرا در روش گالوانیزه گرم فلز روی تا حدودی درون اهن نفوذ می‌کند. از قطعات و فلزاتی که به روش گالوانیزه گرم گالوانیزه شده‌اند، برای فضاها و محیط‌ های باز استفاده می‌شود.
  2. همان طور که در معرفی دو روش سرد و گرم گفته شد، تفاوت دیگر در ضخامت لایه روی است. ضخامت لایه روی در روشگالوانیزه گرم خیلی بیشتر است.
  3. گالوانیزه گرم به دلیل ضخامت بیشتری که دارد، توان مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را دارد. در صورتی که گالوانیزه سرد به دلیل نازک‌تر بودن لایه روی تنها می‌تواند در برابر زنگ زدگی مقاومت کند.
  4. قطعاتی که به روش گالونیزاسیون سرد گالوانیزه شده‌اند، اگر روی سطحشان خراشیده شود، لایه زیرین بعد از مدتی اکسید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.