• تلفن09109424658
  • آدرسآدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، شهرک صنعتی چهاردانگه، انتهای خیابان ۲۰، پلاک ۳۵
  • تلفن09109424658
  • آدرسآدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، شهرک صنعتی چهاردانگه، انتهای خیابان ۲۰، پلاک ۳۵

آبکاری فسفاته چیست

 پوشش فسفاته کاری فرآیندی است که با اهداف تجاری صورت می پذیرد. بر اثر اجرای این فرآیند، پوشش های پایدار و غیر قابل حل فسفات های آهن، روی، منگنز، نیکل و یا در بعضی موارد، مخلوط هایی از فسفات های این کاتیون ها، بر روی سطح پایه ایجاد می شوند. سطوح پایه در فسفاته کاری فولاد یا فولادهای پوشش یافته از روی و یا در بعضی مواقع آلیاژهای آلومینیوم هستند.

در عملیات فسفاته کردن عوامل تعیین کننده زمان تشکیل پوشش روی سطح فلز عبارتند از: نسبت سطح اولیه آند بر روی سطح مناطق کاتدی، دما، شرایط سطح و غیره. سرعت فسفاته کردن پس از مدتی معین به سمت صفر میل کرده و تشکیل پوشش متوقف می شود. در حمام های معمولی عمل فسفاته کردن 30 الی 90 دقیقه به طول می انجامد که این فرآیند را به عنوان عملیات کند می شناسیم. با اضافه کردن مواد خاصی می توان سرعت تشکیل لایه را افزایش و مدت زمان آن را به 2 الی 15 دقیقه کاهش داد که به این عملیات، فسفاته کردن تسریع شده می گویند

سيستمي كه پوشش فسفات را ايجاد مي كند با توجه به اندازه و شكل سطحي كه پوشش بر روي آن ايجاد مي شود، تعيين مي گردد. پوشش دهي قطعات كوچك مانند پيچ، مهره، ميخ و… در حوضچه هاي محلول فسفات انجام مي پذيرد. در برخي از صنايع مانند يخچالسازي از سيستم اسپري و در بدنه اتومبيل از سيستم ديپ اسپري استفاده مي شود. صفحات استيل را مي توان با عبور دادن از محلول فسفات يا به روش اسپري پوشش دهي كرد.

بر طبق آمار، بيشترين استفاده از پوشش فسفات به عنوان پایه رنگ است. پوشش فسفات، مقاومت فلز و نیز قبول رنگ بر روی سطح فلز را زیاد می کند. موارد استفاده به عنوان پایه رنگ در صنایع اتومبیل سازی، لوازم خانگی، قطعات خودرو، صنایع فلزی، روشنایی و غیره می باشد

پوشش فسفات آهن به صورت بسیار نرم و ریز بر روی سطح فلز ایجاد می گردد و رنگ آن نیز تا آبی قوس و قزحی است. این فسفات به عنوان پایه ای جهت رنگ کاربرد دارد. از این فسفات به دو روش اسپری و غوطه وری می توان استفاده کرد. روش اسپری کاربرد بیشتری دارد. حد قابل قبول پوشش جهت فسفات آهن بین 0.2 تا 0.8 گرم بر متر مربع است. مزیت مهمی که فسفات آهن در مقایسه با سایر فسفات ها دارد این است که می توان از محلول فسفات و چربیگیر به طور همزمان استفاده کرد. این مورد در سیستمهایی که از لحاظ مخازن و مراحل شستشو مشکل دارند، استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.