• تلفن09109424658
  • آدرسآدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، شهرک صنعتی چهاردانگه، انتهای خیابان ۲۰، پلاک ۳۵
  • تلفن09109424658
  • آدرسآدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، شهرک صنعتی چهاردانگه، انتهای خیابان ۲۰، پلاک ۳۵

چگونگی فرایند آبکاری مس

منظور از فرآیند آبکاری مس ، قرار گرفتن لایه ای از فلز مس بر روی سطح اجسام دیگر است. فلز مس به دلیل نرمی، رسانایی الکتریکی عالی و جذب تنش های گرمایی  در صنایع مختلف عموما به عنوان لایه زیرین قرار میگیرد.مس به دلیل رنگ زیبایی که دارد، برای کاربردهای تزئینی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در این حالت لایه مس به عنوان لایه آخر بر روی فلز پایه قرار خواهد گرفت. این فلز در مقابل اکسیژن اکسید شده و رنگ آن تغییر خواهد کرد، پس حتما لازم است در مواردی که مس در معرض اکسیژن قرار دارد، از پوششهای مناسب جهت جلوگیری از تماس مستقیم مس و اکسیژن و همچنین خوردگی استفاده شود.

الکترولیت های اسیدی بر پایه سولفات مس به غیر از مس‌اندود نمودن مستقیم سرب، مس و نیکل برای دیگر فلزات مناسب نیستند. اینها روی آهن، آلومینیم و روی به طور مستقیم تولید روکش نمی‌کنند اگر در یک الکترولیت اسید اشیایی از جنس آهن، آلومینیم و روی فرو ببریم یک لایه اسفنجی در نتیجه مبادله یونی ایجاد می‌شود. این یک لایه پایداری بدون چسبندگی برای لایه‌های دیگر خواهد بود.

بنابراین قبل از مس‌اندود نمودن این فلزات در محیط اسیدی باید حتما یک عملیات مس‌اندود نمودن در محیط اسیدی انجام گرفته باشد. الکترولیت‌های سیانیدی، علی‌رغم سمی بودنشان به علت دارا بودن خواص خوب اهمیت زیادی دارند. پوشش های حاصل از حمام‌های سیانیدی دارای توان پوششی خوبی می‌باشند. آنها دارای دانه‌بندی حاصل از چسبندگی فوق‌العاده‌ای‌اند.

در نتیجه پدیده‌های شدید پلاریزاسیون، قدرت نفوذ الکترولیت‌های سیانیدی بهتر از حمام های مس‌کاری اسید است. الکترولیت‌های پیروفسفات مس برای ایجاد روکش‌های زینتی روی زاماک، فولاد، آلیاژهای آلومینیم و برای پوشش سطحی فولاد بعد از عملیات سمانتاسیون استفاده می شود. موارد کابردی دیگر می‌توان مس‌کاری سیم‌ها و شکل‌یابی با برق را مثال زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.